Jan 7, 2008

fiskgryta med kapris & vitlöksmajonäs

pangasius aka hajmalen ovanför sitt hem och sedan i mitt hem


jag gjorde en god fiskgryta/soppa som stod och lagade sig själv medans jag tog en dusch efter hemkomst från gymet. såhär gjorde jag:
  1. ta en stor kastrull och häll i olivolja, grovhackad gul lök och, när det tagit färg, 2 vitlöksklyftor (ha i mindre om du är klen). när allt fått färg har du över ca 3/4 delar av en burk krossade tomater, 1-2 dl vatten samt en fiskbuljongtärning (eller fiskfond).
  2. rör om och lägg i 1 fryst pangasiusfilé (det är en god vit fisk som alltid finns i frysdisken, du kan naturligtvis tina den innan och ha i på slutet men jag tycker det är lamt så jag kör alltid i den fryst direkt i kastrullen för orka liksom)
  3. under tiden det puttrar kan du göra vitlöksmajonäsen - ta en liten skål och klicka i en bit (lätt) majonäs, salta, peppra och hacka/pressa i en halv vitlök. ha i lite kapris och rör om. om du vill kan du säkert ha i hackade örter eller nåt istället för kaprisen.
  4. när fisken är mjuk kan du skära upp den direkt i kastrullen i några mindre bitar. häll i lite balsamicovinäger samt ca en handfull röda linser.
  5. gå iväg och se tv, hångla eller duscha och kom tillbaka till kastrullen efter ca 10 minuter så är allt klart.
  6. servera i skål med en klick av majonäsen över + bröd om du tycker det är gott och inte är ortorektisk.
det tog typ tio minuter att lägga allt i kastrullen, tio minuter för den att koka ihop och så var den klar och den är gluten- och laktosfri och för en person eftersom par är passé och kapris står för årets comeback.

vill du köra riktig crosscheck cooking skippar du linserna och slänger bara i allt i kastrullen på en gång och låter puttra medan du powerduschar i 20 minuter. släng sedan på lite klippt persilja och/eller färdigköpt aioli så har du middag innan du hunnit säga CROSSCHECK COOKING.

No comments: