Jan 10, 2008

crosscheck ©ooking: strömming



jag gjorde gubbamat till middag - jag köpte strömmingsfiléer för 23 kronor, klippte bort ryggfenan, doppade skinnsidan i ett uppvispat ägg och sedan i maizena majsmjöl. sen vek jag dom dubbelt och stekte i rapsolja på medelvärme. på en tallrik rårev jag ekologiska morötter och skivade en bit purjolök. ägget som blev över (efter att ha doppat strömmingen) hällde jag i stekpannan bredvid fisken och hackade upp lite med en stekspade. sen tog jag upp strömmingen (stek ca 3-4 min per sida) samt ägghacket och la det på tallriken bredvid morötterna och purjolöken. sen tog jag en klick lättmajonäs, pressade färsk citron över, saltade och tokpepprade med min nya fina svartpeppar (därav alla svarta prickar). den pressade citronklyftan som blev över pepprade jag också och la i ett glas med brännvin som jag drack efter maten.

och jorå det var gluten- och laktosfritt, GI, paleolitiskt, halvekologiskt och hyfsat atkins men mest ordinär postmodern gubbemat ok.
(postmodern eftersom jag inte använder SÄDesslag (ehe) eller smör utan vegetabilisk olja och maizena)

No comments: