Mar 2, 2007

dagens metrokrönika

det blev om barbie och smink. det visste ni.

----

Barbies hemliga liv som discoslinka

När jag var 6 år flyttade jag från norrland till skåne där jag började skolan. Efter att ha lekt med kottar i flera år fattade jag genast de Kinatillverkade leksakernas makt. Hade du bara senaste Fraggeltröjan och rätt leksaker var du tres cool. Jag smörade till mig en lavendelfärgad och en rosa My little pony samma dag de kom ut i leksaksbutiken. Efter det ägde jag kvarteret. Jag fick även några Barbiedockor. Monchichi brydde jag mig aldrig om för de var fula och hade sunkig päls. Dessutom kunde man inte snuska sig med Monchichis som man kunde med Barbie. I våra 6-åriga flickhänder var Barbie alltid en rosaklädd strippa som låg med killar till höger och vänster och körde runt i sin röda cab till nya äventyr. Sånt kunde inte Monchichis göra. Monchichi var twee, Barbie var disco. Sminkmärket M.A.C har tagit tillvara på att vi snuskiga småflickor idag är vuxna kvinnor, och lanserar i dagarna en Barbiefierad sminkkollektion. Metallic lipgloss vid namn Malibu Barbie samsas med magentafärgade ögonskuggor och rogue. Allt är dekadent, fabulöst och därför per definition inte politiskt korrekt, men jag kommer banne mig sminka mig så mycket att min älskare blir pigmentförgiftad om han kysser mig.

+ Technotronic är månadens band. Damma av dina gamla vinylsinglar från grundskolan. Jag lovar att du kommer älska allt.

- Salt på gatorna är en fashion faux pas för snygga skor och grus är döden för rullskridskor och skateboards. Låt oss halka istället.

No comments: