Sep 22, 2007

blue


jag verkar ha någon grej för blå kläder sista tiden. jag vet inte varför. jag skulle nog inte ens tänkt på det om jag inte just såg det här på bilderna. jag brukar inte ha kläder i bara en färg så jag kollade upp blått då:

wikipedia:
Blå är en av de tre grundfärgerna, blå har den kortaste våglängden av dessa tre (cirka 470 nm). Ordet blå användes i svenskan tidigare även för att beteckna färgen svart. Färgen svart heter på engelska black och det ordet är också besläktat med svenskans blå, men betecknar således idag en annan färg. Känslostämning [redigera] Nedstämd och ledsen, eventuellt deprimerad, kommer ifrån engelskans blue ("blå") som används för att beskriva det svårbeskrivliga blå i musikstilen blues. "Blue monday" är det tillstånd någon befinner sig i efter en genomfestad helg, "baksmälla".

samt längre text om blåtts symboliska betydelse från spöksajten.

No comments: