Sep 21, 2007

pappa och playboy


den här historien (och den om liket de fiskade upp i kiruna), är mina favorithistorier ur pappas arkiv:

Vi är i mitten av 80-talet. Drog iväg på en resa som skulle ta oss till Kina för att där importera mini-motorcyklar! Vi var 4 st kompisar. Först 3 dagar hos engelska mittfältaren Ray Kennedy i Liverpool. Nästa stopp blev Hongkong. Därifrån var planen att ta oss till Kina och motorcykel fabriken. Vi skulle vara borta 2 veckor. Vi var borta 6... I Hongkong träffade vi en tysk som tipsade oss om att åka till Filipinerna. Sagt och gjort, nästa dag satt vi på flyget från Hongkong till Manila. Skulle bara stanna över helgen så vi lämnade stora delar av vårt bagage kvar i Hongkong. Vi återvände inte efter 3 dagar, väl efter 3 veckor! Hade vi kul eller? Vi checkade in på Philippine Plaza. Solade, badade, spelade tennis. Blev vip på en av Hugh Heffners Playboy Clubs. Blev kompisar med några bunnys som på dagarna var med o shoppade med oss. Vi var ju tvungna att köpa nya kläder då vi lämnat det mesta i Hongkong. En bunny flyttade banne mig in på rummet hos Onni! Vi spelade tennis mot Blood Sweat & Tears som också bodde på samma hotell. Därigenom fick vi topplatser vid deras konsert i Manila med bunnys tjejerna som följeslagare. Varje kväll gick vi till Playboy Club. På den tiden hade man kragen uppvikt på linnekavajen (åtminstone i skåne, mina 3 kompisar kom därifrån), vi gick in på vip avdelningen och några jänkare fick inte komma in så dom trodde att vi kom in för att vi hade kragarna uppvikta. När cluben stängde gick vi vidare med tjejerna till discot Q. Bubbelpool när vi kom åter hotellet och några gånger med Blood Sweat - killarna som kom hem ungeför samtidigt. Sova, sola, och så där höll vi på. Givetvis inträffade några äventyr som jag kanske berättar mer om sen. Vi (Onni) gjorde upp med gruppen att ta dom på turné till Skandinavien. Han och jag skulle flyga till New York och träffa deras roadmanager där. Iväg till USA´s ambassad för att skaffa ett visa åt mig. 2 dagars kö! Onni försökte med allt, han blandade tom med in svenska konsulatet på plats, att vi var Björn Borgs managers och skulle möta Björn i NY! Om jag flyger till Börje i Toronto så kan han hjälpa mig med visa på 1 timme, föreslog jag, så syns vi i NY om några dagar. Sagt och gjort. Jag flög tillbaks till Hongkong, sen till Tokyo. Via Vancouver till Toronto. Börje garvade när jag ringde på hans dörr. "Din kompis i Stockholm ringde för 1 vecka sen, du skulle vart hemma för 2 veckor sen". "Han trodde du skulle dyka upp här". Börje avrådde mig från fler äventyr så jag stannade hos familjen Salming en vecka innan jag flög till Köpenhamn och sen tåget åter Skellefteå. Inget NY med Onni. En liten utflykt till Kina - i en kvinnas namn, jajamen! Det visade sig att Onni bjudit med en brud som inte kunde åka, och då fick jag hennes biljett istället! Idag går det inte att flyga med ett annat namn på biljetten - blev en lång jorden runt resa. Vicka upplevelser!

No comments: