Feb 3, 2008

kål (Brassica) is for lovers

jag älskar kål. därför kollar jag nu på jamie olivers matprogram om just kålen och andra vintergrönsaker. jag blev dock jävligt förbannad nu när jag såg att brocoli (den är för äcklig för att bli rättstavad) tillhör familjen kål. utan den hade allt varit perfekt. jag gifter mig med den som gör god brocoli (tur för brunetten att han är kock).

cole slaw med olika rotfrukter:
  • strimla vitkål, rödkål, schalottenlök, fänkål, rödbetor (ljusa), rova, morötter, rädisor
  • blanda i en stor skål tillsammans med yoghurt, salt, svartpeppar, mynta, körvel, citronsaft, olivolja
italiensk brödsoppslasagne:
  • mjuka upp savoykål, grönkål, lila kål genom att sjuda i kycklingbuljong.
  • grilla bröd och gnid en vitlöksklyfta över den krispiga ytan så det får smak.
  • lägg ansjovisfilé och panscetta i en ungsform (eller stek i panna). när det blivit fräsigt och klart, tar man ut det och blandar ner kålen (men spara buljongen).
  • ta fram en stor ugnsform och varva brödet, panscetta/kålröran med fontinaost och parmesan så det blir som en slags lasagne. avsluta med ett lager bröd och ost och häll över kycklingbuljongen. ha i ugnen i 35-40 min.
  • smält smör i kastrull och ha i salviablad.
  • servera i skålar med salviasmöret över.

1 comment:

Anonymous said...

Sauerkraut, med varm "köttbit" till
Mums

AONK