Jul 19, 2007

dagens fråga: allergi + journalistsemester

hej! först måste jag få reda på en grej om dina allergier - är du laktosintolerant, glutenallergiker och vegetarian? i så fall är jag grymt imponerad av dina förmåga att äta så varierat. sen en annan grej som jag har undrat över ett tag, får man verkligen semester som journalist? liksom mattias åker tydligen iväg nu, men när får du semester och får du då fyra veckor eller hur lång semester får man? jag har tänkt på det här jättemycket, så snälla svara.

svar: HEJ SWEETIE. jag är gluten- och laktosintolerant, men kan äta getost och fårost. det är bara kon jag inte tål. den är för dorky. innan jag blev allergisk var jag vegan i några år så jag hade vanan inne att inte äta mjölkprodukter (jag har alltid tyckt de är äckliga). så grejen var mest att byta ut spannmålen. i början var det lite tricky så jag gick ner massa i vikt men sen blev det dölätt när jag väl fattade. jag lärde mig snabbt tack vare GIhysterin faktiskt, som ju förespråkar grönsaker istället för mjölprodukter. och jag äter mest vegoprotein och fisk, så jag är väl fiskvegan, men ibland blir det svårt så då äter jag fågel (eller när jag är på lyxmiddag med kroon så äter jag även kött). men det är roligt för mina allergier gör så att jag blir tvungen att äta bra och varierat för jag kan tex inte stoppa i mig pizza eller mackor dagarna i ända, utan det blir liksom automatiskt att jag handlar olika grönsaker och frukter för att inte tröttna och få anorexi. sen är det lätt att översätta alla recept till allergi/vegan-versioner. tex till pasta carbonara kan man ta risnudlar, sojagrädde, sojabacon (eller kalkonbacon) och så är det klart. det är bara att veta var man ska leta i mataffären. men jag älskar ju att nörda information på etiketter så det är roligt (förutom när man är döhungrig och det bara finns typ en tomat till hands). och asiatisk mat funkar nästan alltid!
och semestern; när man är fast anställd journalist så kan man ju ta ledigt som en normal person men frilans är lite mer tricky. dessutom har många tidningar sommarledigt så som frilans tjänar man mycket mindre under sommaren vilket gör att man inte kan resa någonstans om man inte sparat (vilket jag ju aldrig gör för det finns ju ebay). jag har dock vardagssemester så jag jobbar förmiddagarna och sen är jag utomhus. men man kan ju jobba ihop det man ska skriva och resa iväg någonstans. jag tänkte resa till hösten så då ska jag jobba in två-tre veckor och ta långsemester.

1 comment:

Anonymous said...

omg jag blev dagens fråga! tack, nu vet jag, vilka utmärkta svar.