Apr 15, 2007

i min smak

vi åt brunch på smak idag. jag älskar smak. det är förmodligen min favoritrestaurang i hela malmö. det bästa är att de stänger 15 så man kan bara bruncha eller luncha där. vilket passar mig perfekt eftersom jag tycker om att äta dagens största måltid mellan 12-18. vilket är då de flesta krogar serverar äcklig lunch som simmar i uppvärmd olja alternativt håller stängt. inte bra. jag älskade di penco också när jag inte var lika glutenmongo. men smak, åh smak. de vegetariska rätterna är delikata, faktiskt mycket bättre och mer intressanta än fisk och fågelrätterna. De vegetariska rätterna är dessutom (viktigast) tillagade med lika mycket engagemang som traditionell mat istället för att bli behandlat som något trött tillbehör bestående av burkbönor och "wokade" grönsaker (som på många andra ställen). även fast jag inte äter rött kött, spannmål eller mjölkprodukter så kan jag alltid äta minst 90% av all deras mat. det är så fint. alltid annars när jag går ut och äter (och om det inte är ett asiatiskt hak) får jag alltid specialbeställa följande "fisken stekt i olja, inte smör, samt ren sallad till fast gärna vinigrätt om ni har". det är så tråkigt. och det smakar alltid likadant. på smak smakar det riktig mat och gott och det enda smak som är regelbunden på smak är old school örter som kummin. när jag var där med pappa häromsistens blev jag så lycklig över maten att jag gick till kassan för att tacka men ingen var där så jag skrev på mitt visitkort istället och idag hängde det på deras anslagstavla vid kassan. det var så rart att jag blev lite generad och misty eyed och hängav mig till att äta den rökta makrillen, palsternackspatén, de gula tomaterna + kikärtorna som om det inte fanns någon morgondag.

No comments: