Sep 15, 2007

skellefteå


när jag var yngre än fem bodde jag i skellefteå på norra statoionsgatan fem i ett hus som utåt sett såg ut som en gul villa fast när man gick in genom dörren var det en hall med två dörrar som ledde till två separata hem. vi bodde i hemmet till höger och familjen åhvadhettedenuigen jag kommer inte ihåg, men deras döttrar hette frida och stina och pappa bröt en gång av stinas arm när han snurrade runt oss som en helikopter i våra armar och hon fick åka till sjukan och det var säkert en av pappas mest pinsamma stunder. och pappa brukade göra tomahawks åt mig i kartong när jag ritade mig i fejan och lekte indian, och andra gånger ritade han skattkartor över vår trädgård (som för en femåring var gigantisk), så att när man hittade en ledtråd fann man nästa och så vidare och så vidare. det fanns en vind också och jag kom i håg att frida ville flytta in där när hon blev äldre för hon var äldst och hennes mamma monika var den första kvinna jag såg med orakade brunhåriga ben och jag blev så ställd för jag visste inte allt det där att folk rakade sig så jag stirrade och försökte räkna ut vad som hände. jag hade en nallebjörn som var rosa grovstickad med ett par bruna hängselbyxor som jag alltid brukade ha på mig. jag kommer ihåg att jag oftare hade på mig moccasiner, indianskynke och målarfärg i ansiktet samt nallebjörnens hängselbyxor, än vad jag hade vanliga kläder. ibland var farmor barnvakt. jag tappade min första tand och gömde den i en handdocka medan nalle puh eller någon annan barnfilm var på tvn och jag var återigen ställd och försökte fundera ut vad som hände. vi hyrde film nästan varje lördag och jag såg den två gånger och jag ritade alltid, eller försökte åtminstone, rita innanför linjerna och åt samma håll för då skulle det se mer ut som sammet. och en gång låg jag och skulle sova och dinglade med nappen med fötterna i vädret och så kom min jämnåriga kompis in och skulle också nattas och jag skämdes litet. jag brukade också sätta på våra katter mina trosor på deras huvuden så det såg ut som att de hade små mössor med öronen utstickande ur hålen. jag gick hos en dagmamma ner på gatan och pappa berättade en dag att den stora rosa bläckfisken jag var fascinerad av var lika lång som vår gata och jag smällde av. en annan gång såg jag en jättestor slända på min dagmammas hammock och kände på en bajskorv på gräset för jag trodde det var lera. jag hade på mig polarn och pyret kläder. jag sa en gång till mamma att killar cyklade på cyklar med limpsadel att det var för att de skulle lägga sin penis där så de inte gjorde illa sig när de cyklade. andra gånger var jag påskkärring, klättrade i träd, hade en liten barnpool, katten linus hoppade ner från en balkong ovanför tant rut men klarade sig, och jag drog katten ketchup överallt så den blev platt och en pojke började blöda näsblod i vår lägenhet. jag gillade skellefteå.

8 comments:

Anonymous said...

hade du napp när du var fem? oj.

Therese Svensson said...

jag bodde i skellefteå fler år än bara mitt femte. jag har alltså varit yngre än fem jag lovar. dessutom hade jag en luktnapp som jag gnuggade mot tyger så den luktade på ett speciellt varmt sätt.

Anonymous said...

ACK vad söt! :)

Anonymous said...

hehe

Therese Svensson said...

OBSERVERA LUKTNAPPEN PÅ SISTA BILDEN: DET VAR BITCHEN.

Anonymous said...

Cory Kennedy frisyr....

Anonymous said...

Cory Kennedy frisyr....

Therese Svensson said...

ja typiskt cory att härma svenska småbarn.