Jul 23, 2007

Spenat



jag är trött idag. jag ville egentligen åka på bilutflykt, men jag gick upp halv sex imorse när mina högt ärade gäster flög hem till stockholm. sen har jag jobbat och tränat och sen höll jag på att somna, men då gjorde jag en jätteenkel spenatsoppa som tog fem minuter (jag gillar inte att laga mat som tar längre än fem minuter när jag äter ensam), så jag blev lite piggare. såhär enkel var den:
koka upp fryst bladspenat i en kastrull med pyttelite grönsaksbuljong, ha i sojagrädde, lite färskpressad citron (eller bara citronpeppar). lägg en handfull frysta räkor med skal i en plastpåse med varmt vatten i några minuter tills de tinat och skala dem. mixa soppan med en stavmixer, häll upp i en skål, lägg över räkorna och salta och peppra.

jag har alltid älskat spenat. jag var besatt av popeye när jag var liten.

No comments: