Sep 3, 2007

bönor

jag tränade på 24seven och på vägen hem handlade jag bananer och rotfrukter på konsum där jag stötte på jonas grönlund och lk-karin. jag träffar dom hela tiden när jag är ute och går, vilket är roligt för de är båda väldigt trevliga och söta. igår träffade jag harald stjerna och bästa sofie på konsum samt josefins lillasyster. de är också väldigt roliga och bedårande. konsum vid folkets park är som tempo fast utan utskänkningstillstånd - alla är där. jag lagade en god rätt när jag kom hem med quornfilé, krossade naturella tomater, borlottibönor, lök, vitlök och lät det puttra tills jag inte kunde bärga mig längre. tyvärr föll saltlocket av när jag saltade så saltet la sig i en hög på quornfilén, men det var grovkornigt havssalt så det var lätt att plocka upp. fast det smakade ändå 1 gig salt. men å andra sidan älskar jag numera bönor. borlotti är min nya favorit men jag tror starkt på den stora vita bönan. på kina center livs på möllan har de en jättegod eller kanske mest intressant efterrätt som består av sockrade adukibönor inlindade i bananblad.

the great five:
  • den stora vita bönan
  • borlottibönan
  • sojabönan
  • adukibönan
  • kidneybönan
efterlysning: berätta gärna om bönrecept eller bönkokböcker/sajter! jag är en novis. vinnaren får en öl.

1 comment:

Anonymous said...

bästa koktipset: koka upp och byt vatten (om man orkar för att slippa jobbig mage). koka upp igen och låt koka i ca tio minuter. stäng av plattan och låt allt stå på eftervärme medan du sover. klart! ha i massa olika kryddor i vattnet också. typ: vitlök och ingefära.