Sep 3, 2007

mamma ahh!

åh jag har gjort en blooper - jag glömde bort mammas födelsedag! jag skrev grattis till henne i metro den dagen hon fyllde år, men glömde bort att ringa eller skicka en blomma. så dumt av mig. jag är mycket dålig på datum och födelsedagar - än mer nu när jag skriver metro-kalendarium och man har helt andra dagar i huvudet än den det egentligen är. idag skriver jag till exempel fredag - söndag. då glömmer jag bort att det är måndag. måste ringa henne sen. på bilden äter förresten mamma surströmming. det är från förra årets surströmmingsskiva. vi har inte haft någon i år, jag blir mycket deprimerad bara jag tänker på det. om ni tittar på bilden ordentligt ser ni min plats bredvid mamma där jag har en kartong med glutenfria knäckebröd. man ska ju egentligen äta hårt tunnbröd från norrland, och mammas släkt i jämtland har ett eget tunnbrödbageri (de skjuter ju sin egen mat och bakar sitt eget bröd), och tydligen gör de även glutenfritt tunnbröd så LO AND BEHOLD att jag blev mäkta glad. det kan betyda att om jag övertalar mormor så kan hon skicka ner ett lass glutenfritt tunnbröd samt getmese, vilket är mesost gjort på getost. åh vilken fest. mattias kroon skulle svimmat. men jag ska berätta mer om mamma, mamma är helt galen och var sömmerska och go-go dansare i kiruna (inte den snuskiga sorten) och blev ihop med den snyggaste hockeyspelaren i lappland aka pappa svensson. när jag var kring ett år, skelögd och med en lytt fot, gifte de sig på en äng i jämtland (där min mormor nu har sitt vita hus med rosa knutar). sen tröttnade mamma på pappa, sa "gawd", skilde sig och så bodde vi ett tag i stockholm, tror jag, där hon pluggade på textilakademin. sen var hon ihop med en läkare men det enda jag kom ihåg av honom var när han och mamma bråkade en kväll när jag kanske var 3-4 år och hade gått och lagt mig (fast han var tydligen jättesnäll - jag mindes det bara tydligare än annat), så de gjorde slut och så blev mamma och pappa kära och ihop igen som en äkta romantisk meg ryan film och så levde vi lyckliga i nästan alla våra dagar och min lillasyster föddes 6 år efter mig i ängelholm dit vi hade flyttat för att pappa tränade rögle, och sen flyttade vi till uppsala, västerås och därefter stockholm där alla blev vuxna och flyttade hemifrån och började tugga tuggummi, slänga i dörrar och dricka öl. men jag älskar dom. och mamma bor kvar på herrgårn med syrénbuskar, partytält, supergrill, kabel-tv, katter, golden retrievern fjant och en parfymflaskesamling på byrån i hallen.

2 comments:

Anonymous said...

Jag förstår!

Anonymous said...

Oh jag menade att det var intressant.Jag gillar det verkligen. kram.