Sep 7, 2007

dagens krönika i metro

Hur vet man när man blivit vuxen?

//Therese Svensson//

Hej jag är 28 år gammal och skytt och började därför inte bli vuxen förrän förra månaden. Kolla: Jag går till gymmet istället för krogen. Jag vill inte längre hångla runt. Jag lägger mig innan elva. Jag tycker höstluften är frisk. Jag tycker om bönor och rosépeppar (alla vet att rosépeppar är 50+), och slutligen vill jag ha kammat hår och stickade tröjor istället för muppfrisyr och magenta tshirts. Hey! Wha Happened? skulle någon sagt ifall jag levde i en amerikansk film, men det gör jag ju inte så frågan är vad som pågår. För jag menar, hur vet man när man blivit vuxen? Jag tycker det är vuxet med ett välfyllt kylskåp och att göra saker i tid. Det är också vuxet att säga saker som ”ja det är ju ändå en dag imorgon också”, och ”jag tänkte ta en frisk promenad”. Men jag är pepp på allt vad detta innebär. Speciellt relationsmässigt. Jag är chockerande nog intresserad av en långvarig relation med hela paketet; friluftssemestrar, gemensam parabol och söndagsmiddagar, istället för kravlösa booty calls. När min kompis Richard hörde detta utbrast han ”NEJ du är sjuk! Du måste bli frisk!”, men jag tror tvärtom – jag kanske har blivit frisk från min tonårssjuka.


+ Garfield har den bästa grafiska profilen. På ebay har de 80-tals Garfield-telefoner för en handfull dollar, först till kvarn blir lyckligast i stan.

- Baskern är ju snygg, men jag har bara sett två personer i hela mitt liv som kan bära upp den. Till hösten förespråkar jag därför i all enkelhet den röda dykarmössan.

7 comments:

Miss Rotfrukt said...

riktigt vuxen blir du när du har en matblogg therese (och det har du ju här ibland så alla pilar pekar åt samma håll verkligen). snart ska vi börja med hembakatbrödstafetten mellan malmö och stockholm - T har flyttat till ett större kök!

Therese Svensson said...

OoooooOOOO! större kök! vilken dröm. jag måste lära mig baka bröd. smörgåstårtan är ju hela kostcirkeln i en enda måltid.

Dramadrottningen said...

Ingmar Bergman måste vara den ene. Men vem är den endre? Gösta Ekman?

Anonymous said...

alltså...du är den där tjejen som rocky berättade om tidigt i serien, som hyrde ut sin lägenhet möblerat och hela stället var ett enda stort garfield-shrine? det är rätt skrämmande. bäst jag postar anonymt.

Therese Svensson said...

VEM ÄR DU!

Therese Svensson said...

och nej det var inte jag. jag håller min besatthet på en mogen nivå. det mesta man ser ifall man kommer hem till mig är böcker, kläder, skivor och muppar.

Therese Svensson said...

- inte så mycket garfield alltså. jag har tre. fattigt.