Mar 26, 2007

aioli

igår var en bra matdag. eller experimentell i alla fall. till frukost åt jag majsvåfflor med lönnsirap och kaviar (fast inet samtidigt pucko). och efter en margerita på nyhavns uteservering tyckte jag att jag skulle äta bläckfiskringar, sallad och aioli till middag. jag skulle göra majonäsen själv eftersom jag sett floyd göra det på tv, men det funkade inte för majonäsen blev bara liksom såsis, inte hård. jag tror det berodde på att jag bara använde en stavmixer och inte en riktig elvisp. jag vet inte. men jag använde det som dressing på salladen i alla fall. det funkade ju. till kvällsmat tänkte jag att jag kanske kunde förvandla den misslyckade aiolin till plättsmet. så jag tillsatte lite sojamjölk, maizena och bakpulver och klickade ut i stekpannan. det funkade utmärkt och var gott med tomatsallad till. majonäs blev plättar. bra therese.

No comments: