Feb 26, 2008

peppar i helgen





i lördags gjorde vi inte så mycket. jag tror vi mornade till halv två, sen åt vi otroligt god frukost - skäggiga brunetten gjorde tomatsoppa och till det åt vi äggmacka med kaviar, oboy och souvasmackor. otroligt gott. souvas. han hade en surströmmingsburk i kylskåpet och sa att det var det bästa han visste förutom ägg&kaviarmacka varpå jag blev häpet glad, men så sa han att han skämtade och jag blev häpet förargad. han gillar att driva gäck och jag går på allting. han har fantastiskt intrikata historier, en historia han berättade när vi brunchade på smak handlade om hans farfar som hade kommit till sverige från ryssland för att han bedrev fuffens mot staten och låg på deras minuslista. för några år sedan hittades han skjuten med 17 skott, men inga hylsor hittades, och bredvid honom låg en död björn med en bössa. och jag bara "hmmmm, vad är det för rysk historisk symbolik med döda björnar och borttagande av hylsor?" och började genast fundera när historien bara var hittepå och förbannad dikt och lögn. jag har även gått på att han suttit i finkan, varit inlagd, haft borgerlig uppväxt med kostym vid bordet och en massa annat. hatar lur, det är ju ingen humor i det. jag gillar komplicerat lur, som att ha ett schackbräde hemma och sitta och vänta likt en spindel på att någon ska komma och se det fejkade mästerdraget man placerat pjäserna i. jag har även en barnteckning på kylen med ett slags turkost djur och namnet ZABRINA, men det är ju dock få som skulle gå på att jag har barn. i stort sett ingen som någonsin talat med mig skulle tro att jag hade barn, så det luret går bet.

på kvällen träffade vi hans kompis juristen (till höger på bilden) på restaurang peppar där vi åt världens största jambalaya och drack stora öl. juristen var trevlig och peppar var fantastiskt inrett - som om amerikas hela julpyntsförråd hade spytts upp över inredningen. det var så vackert. paket hängde i taket och allt var invirad i fluffjul. jag såg abba-benny i baren, kissade på damtoa under en jesustavla och drack kaffe med konjak. sen gick vi hem och somnade. i söndags spelade vi tv-spel, lyssnade på delar av hans stora skivsamling och sen följde han mig till flygbussen och jag åkte oordnad därifrån.

3 comments:

Anonymous said...

Yummy!!!

Therese Svensson said...

ja! eller HOMINA HOMINA

Anonymous said...

Peppar är min favorit i Stockholm, hundra på att vi var där samtidigt. Bor i samma kvarter...