Mar 12, 2007

rökta räkor och brittisk bir

det blev ingen promenad eller torso twisted. k skulle till kaffe&konst för att fixa med sina tavlor som hänger där och jag har mer research att göra. på väg hem köpte jag pussy lever på burk för santo gillar inte fisken jag gav honom. han är en liten operabög. älskar honom.
jag åt just jättegod mat. jag hade lagt in räkor och en hajmalfilé tillsammans med tamari, persilja och en halv deciliter liquid smoke (finns på hemköp, hett tips!) i ett foliepaket och låtit stå på eftervärme i tre timmar i ugnen för att suga upp smakerna. så när jag kom hem kunde jag bara öppna paketet och avnjuta dessa otroligt goda hemrökta räkor och fisk. jag tror jag åt upp allt på tre minuter så gott var det. och som bonus fick jag öl från fullers bryggeri vilket är ett av mina absoluta favoritbryggerier. köpte även en öl från jämtlands bryggeri. jämtland är ju sveriges gourmetlän nummer ett. 80% av mammas släkt kommer från/bor i jämtland, så jag har fått äta både jämtländska getostar, getmese och hembakat tunnbröd. väldigt gott. ska be mormor att skicka ner lite gott.

idag var ekvationen 100% vår = uteöl, konsthallen, god öl och rökt havsmat. när jag var liten spenderade vi alltid någon vecka i lysekil på västkusten. det var den absoluta höjdpunkten på somrarna. fantastisk mat, gullig by, bra snorkling, bad och klättring och som bonus hade de ett fint havsmuseum. sen kunde man alltid köpa absurdt fulsnygga saker till halva priset vad de kostade i stockholm. tror jag ska fråga k om han vill åka på en husbilssemester till västkusten i sommar. och så vill jag ju såklart åka upp till västerbotten och kiruna också. samt ta den traditionella resan med pappa och cornelia.

No comments: