Feb 13, 2009

umami femte smaken

jag skriver just nu om fransk-japanska restaurangen umami i köpenhamn (som för övrigt verkar vara min favoritrestaurang någonsin) som är döpt efter det nya femte smaksinnet:

UMAMI
Smakforskare hävdar att det finns en femte grundsmak, umami. Den upplevs som lite metallisk, och kan inverka negativt på en del viner, främst sträva rödviner. Den är vanligast i soja, buljong, lagrad ost, råa grönsaker och skaldjur. Den finns i nästan ren form i kryddan Aromat.

från www.systembolaget.se/MatochDryck/MatchaDryckOchMat
mer info här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Umami

åh umami är ju min favoritsmak jag ballar ur. jag kommer fortfarande ihåg när jag åt aromat för första gången. det var hos mormor i kiruna och vi åt köttfärssås med spaghetti och jag provade aromat för den hade röd keps och jag tyckte det var så gott att jag tror jag tog halva burken och blev fascinerad av hur köttfärssåsen färgades prickigt gul.

No comments: