Jan 17, 2008

Tonfiskmacka



jag älskar tonfiskröra ok? när jag var 20 och bodde i en källare i hammarby och praktiserade på darling, var mitt hobbyuppdrag och fasta övertygelse att testa, och hitta stans bästa tonfiskröra. jag skulle även testa och hitta stans bästa bloody mary. man kan göra tonfiskröra och bloody marys på tusen olika sätt, och biografen zitas bar babs (som jag älskade för den hade små kulärta lyktor, bra film, fantastisk toalett där jag och madeleine fotograferade, var rätt gay tror jag och låg nära mitt jobb) hade en av de bästa bloody marys för den var inte för tjock eller stark, och fredsgatan 12s sommarbar hade en rätt okej bloody mary när man var hungrig för den var mer åt tomatsoppehållet. det var ett fik på birger jarlsgatan som hade god tonfiskröra och det första bagelstället som öppnade, också på birger jarlsgatan, hade också god tonfiskröra. fast egentligen tyckte jag att min egen var godast. det var förresten roligt när bagelhaket öppnade och jag blev besatt att det judiska kokta brödet var så gott. jag ville äta där varje dag. efter en tid började jag få magknip och doktorn ville göra ett laktosallergi-prov men jag ville inte svälja nån jävla slang eller vad man skulle göra, så jag la tonfisktestet på hyllan. men man behöver ju inte ha i creme motherfucking freiche, så idag gjorde jag en god kolla kolla fröken:

blanda tonfisk med en en liten klick lättmajonäs, hackad purjolök, kapris, lite vatten (så det blir mer geggigt men inte för fett till skillnad mot om du bara hade haft i majonäs), örtsalt, nymalen peppar, citronpeppar och lite chili. klart. ha på riskaka för bröd är ONT.

en annan jag åt igår till kvällis mellis:
blanda tonfisk med en liten klick majonäs, lite pesto på soltorkade tomater (fontanas tomatpesto är utan ost) och hackad purjolök. salta och peppra lätt, ha på riskaka med skivad tomat över.

2 comments:

Anonymous said...

trish, jag brukar göra en variant m massa hackad ingerfara, pressa i citron. Och tabasco. Och Mycket majjo baby. Man kan ta tyrkyoggi istallet for kräm frasch ocksa. Halsningar fran en som brukade hanga i din kallare i hammarby.

Therese Svensson said...

mmmm GOTT. jag gillar majonäs. jag använder det istället för alla mjölkprodukter. ska testa genast med ingefära och tabasco. men du, den där jättegoda burgaren du brukade göra på vadvardetnu - lammfärs? har du någon grön variant av den?
och du den källaren gick inte av för hackor. cornelia bor nu förresten i hammarby. dock inte i en källare utan i en flådig tvåa den rackarn. /f.d isabell