Jan 14, 2008

cinematekets copy

jag fick hem det nya cinemateket programmet idag och det var tur för det börjar imorgon och jag vill se bägge filmerna - hitchcocks "Notorious" och jacques beckers "Möte under stjärnorna". kolla vad cinemateket skriver om sistnämnda: "Omsvärmad kurtisan gör älskare galen av svartsjuka i belle epoque-klassiker hyllad av nya vågen-regissörerna." (= klart jag måste se den.)

jag älskar cinematekets copy, den skriver alltid mycket obskyra filmbeskrivningar. lyssna på de här:
"nostalgisk kriminalkomedi där grace kelly hetsar före detta gentlemannatjuv att klänga på fasader på franska rivieran." (To catch a thief)
"vilt festande flickskoleelever hetsar upp manliga bargäster i superstjärnan clara bows första ljudfilm" (Vildkatten)
"klaus kinski släpar ångfartyg över berg för att kunna bygga operahus i amazonas" (Fitzcarraldo)
och min favorit: "kvinnlig kleptoman med sexualneuros tvångsanalyseras av bestulen f.d arbetsgivare" (Marnie)

att göra i veckan: skriva fanbrev till berörd person.

No comments: