Apr 1, 2009

dn och jag lagade mat


igår lagade jag mat med dn. det blev transylvansk bönsoppa med fejkbacon. jag hade inte i gräddfil och hade grönsaksbuljong istället för kalvfond, och skippade haricot verts och hade i skivad morot istället. jag ska äta den till lunch idag för jag dubbellagade en sojacheddarostomelett med dijonsenap och ärtor som jag åt till middag. senare under kvällen gjorde jag mellis med bisarra quinoa-bearnaisesås-biffar.

Transylvansk bönsoppa
, recept från dn.se

Ingredienser
Portioner: 8 småportioner

2 1/2 liter kalvbuljong
1 kg färska haricots verts
2 finhackade vitlöksklyftor
1 kvist färsk persilja
1 tsk torkad dragon
1 skivad stjälk blekselleri
5 skivor bacon
3 msk smör
4 msk vetemjöl (eller potatismjölredning)
1 gul lök
selleri
4 dl gräddfil (UE nej)
3 msk rödvinsvinäger
salt att smaka av med

Gör såhär:
1. Koka upp buljongen och lägg i bönorna, vitlökshacket, persiljekvisten, dragon och selleri. Låt sjuda i 10 minuter.
2. Under tiden, stek baconskivorna i en stekpanna. Ta upp dem och lägg åt sidan. Tillsätt smör och fräs löken i pannan tills den blir genomskinlig. Pudra över vetemjölet och rör om. Låt fräsa en minut.
3. Vispa ner mjöl- och lökblandningen i soppan. Låt den sjuda och tjockna. Tillsätt gräddfil och vinäger. Smaka av. Soppan blir lite sprucken och ganska blek i färgerna. Men den är mustig och god. Garnera med persiljeblad och baconbitar. Servera med smör och surdegsbröd.

No comments: