Jan 2, 2009

sander l gilman "fat"

en ny bok jag skulle vilja läsa heter "FAT A CULTURAL HISTORY OF OBESITY" av kulturhistorikern sander l gilman. kulturhistoria, sociologi och dess fundamentala utformning och utveckling genom tidernas kultur, ekonomi och teknik är bland det bästa jag vet och gör så att jag vill bege mig till skolbänken igen, (eller ännu hellre, till biblioteket vilket jag ta mig tusan ska göra hela helgen) - eftersom inget betyder något utan att tiden vi lever i begränsar och värderar det. jag ska läsa historia med fokus på folkliv och vardagskultur på 50-talet hela helgen.

utdrag ur karin johannissons recension av boken på www.dn.se:

"I "Fat. A Cultural History of Obesity" beskriver kulturhistorikern och psykiatrikern Sander L Gilman hur västerländsk kultur har sett på den feta kroppen. Men också hur fettskräcken i dag globaliseras och växer ut till en av nuets kraftfullaste hotbilder.

Det är en historia som definierar fetma som en störande faktor i relation till tre fält: hälsa, moral och skönhet. Fett blir ett problem inte bara för individen utan för hela samhällskroppen, en utmaning mot förväntade medborgardygder som disciplin, förnuft och ansvar. Det feta jaget är i själva verket ett tunt jag: dumt, slött, asexuellt och karaktärslöst. (...)

När han lägger fokus på fetma som socialt stigma varierar han sitt grundtema från en rad tidigare böcker om bland annat ras, sexualitet och fulhet. Det handlar om vilken kropp som samhället avkräver individen, och hur den makt är konstruerad som gör det möjligt att stöta ut de ofullkomliga. Också dem som bokstavligen inte håller måttet."

läs hela recensionen här: www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=1352&a=868952

No comments: