Apr 3, 2008

medeltid v 2.0 eller: jag lackar ur


såhär ser veckans fiende ut. rhinoviruset. det var så länge sedan jag var förkyld att jag blev skitarg av att komma ihåg hur det var: andas eld, hosta slemlunga, anfåddhet, allmän fysik som hos en 80-åring. det är så dumt! jag kan inte förstå att vi inte eliminerat såhär menlösa sjukdomar än. vi kan ju som sagt åka till månen, odla öron på möss, klona får och genetiskt ändra olika arters egenskaper, ska vi inte då kunna kunna slippa ett simpelt virus? det enda man kan göra är att vila och äta rå lök och vitlök så man inte bara är sjuk utan även stinker. det är så neo-medeltid.

saker vi behöver uppfinna nu:
  • botemedel
  • svävar-skejten
  • chips man kan operera in i armen som gör olika saker vid behov - som nattseende, automatisk spf, utsöndra bot när man är sjuk, eller näring när man inte kan äta. som en biofunktionell palm-pilot man kan programmera själv.
  • kroppsskydd mot yttre påverkan på fler ställen än i ens kläder och krämer. som inopererade extra skydd mot exempelvis öron- och knäskador.
  • uppdaterade förlossningsalternativ. det är så banalt att bara kunna föda vaginalt eller kejsarsnitt.

3 comments:

Anonymous said...

mythbusters gjorde ju en svävarskejtare av lövblåsare och ett surfbräda. Men den var inte riktigt sådär tillbaka-till-framtiden-cool.

Anonymous said...

#2 - tidigare idag berättade en kompis om ett tvprogram där foskare kopplat elektronik till de neuroner i hjärnan som styr serotoninproduktion på en långtidsdeprimerad kvinna. De kunde få henne att skratta eller gråta med två olika spakar. Kurt vonneguts euphoria machine från welcome to the monkeyhouse i action.

Therese Svensson said...

japp på 1 och 2! 2an är lustig. det är som när de opererar i hjärnan på folk som är medvetna så får de säga hur de känner sig. tekniken finns ju för att göra svävarfordon - en britt gjorde ju tom en svävarbil som hemmabygge. det är bara den där jävla bil- och oljepolitiken som håller oss kvar på feodaltiden. jag DÖR. när kommer hissen till rymden och ryggsäcksraketerna? jävla ekonomiska kortsiktiga skitintressen. när jag är sjuk får jag kort stubin. KORT. STUBIN. OK!