Mar 9, 2008

söndagsläsning: marie-antoinette & the lost dauphin


torsdagens kvällsresearch var om österrikes kunliga historia eftersom jag ska vara österrike på en fest och måste ta reda på vem jag ska vara och vilka länder jag ska vara vän och ovän med. marie-antoinette var ju österikisk, så jag kollade upp hennes mamma marie-therese som ödesmättande nog hade följande kopplingar:
  • hon heter therese
  • hon dog 29 november (min födelsedag)
  • hon spelades av min idol marianne faithful i coppolas filmatisering (intressant nog har sofia coppola använt marie-antoinettes dotter marie-therese-charlottes alla namn till sina filmkaraktärer),
hela familjen, och den tidsepoken, var mycket intressant och absurd. historia är bättre än något annat jag läst (tillsammans med astrofysik). därav också min rätt ljumma inställning till romaner. dock älskar jag ju sci-fi men det är väl för att framtidshistoria ännu inte finns ("gör den INTE" flämtar Arthur C.Clarke besviket).

läs exempelvis historien om marie-antoinettes son Louis XVII / "the lost dauphin". den är så spännande att jag hoppade över varannan rad för att kunna veta allt så snabbt som möjligt.

the lost dauphin

1 comment:

Anonymous said...

det var bra och vulgärt. burleska fransoser.