Feb 7, 2009

laktos- och glutenfri pizzamys

jag promenerade med killen till möllans ost och handlade en liten bit 4 års lagrad primadonna (så fin och orange och frasigt torr), samt en 1 års lagrad hård vacker vit getost vid namn contessa (och något mer). det är väldigt sällan jag köpte ost nuförtiden på möllan. förr gjorde jag det hela tiden. det finns ingen laktos i ost som är långlagrad, och getost brukar jag tåla mycket bättre, så egentligen gör min laktosintolerans bara att jag är allergisk mot de äckliga ostarna. alltså borde jag gå dit mycket mer regelbundet, men det blir nästan liksom för bra för att vara sant. det är som nu när jag har och majs- och rårismakaroner hemma och det blir liksom för bra och normalt. jag tror jag har en abnormalitetsstörning ibland.

efter möllans ost tog jag en promenad ner till kanalen, köpe de svarta manchesterbyxorna i rydbyxmodell för 50 kronor på monkirean (jag är ju pank så det sista jag har måste gå till mat, men såhär fina svarta manchesterbyxor för 50 kronor kommer jag aldrig hitta igen), och sen gick jag till mitt konsum vid folkets park för att handla litet mat. där träffade jag bästa ex kristofer som skulle handla till en lasagne, och han hjälpte mig välja olivolja för jag vet att han har så bra näsa för det. jag sölade på rätt länge i butiken och köpte till slut broccoli, grönsaksbuljong, vegetariska baconbitar, laktosfri långlagrad emmenthaler från valio (åh det är så bra att finnar och norrlänningar är så laktosintoleranta för norrmejerier och finska valio brukar vara så bra på allergimat) samt glutenfri pizzabotten och en fin nötfärgad skogschampinjon.

när jag kom hem gjorde jag min pizza med tomatsås, laktosfri ost, basilika och ena halvan toppad med skivan champinjon och riven contessa getost, och andra halvan med baconbitar och champinjon. gräddade i 12 minuter och åt med ruccola och isvatten. sen älskade jag mig själv samtidigt som jag fortsatte vara lite rädd och bakis. sen ringde andreas haugaard om middagsbjudningen ikväll och sa att han hade lagat coque au vine men att han hade glömt att jag var laktos och haft i litet smör, och jag sa att jag redan hade kliande laktosutslag så det kanske inte gjorde så stor skillnad och att kuk och vin var det bästa jag visste och så sa vi hej då vi ses sen.

en till grej om allergimat: det är så fint med laktos- och glutenfri mat för allt är så litet. som i japan. brödet är så litet, glutenfritt bröd har ungefär hälften så stora skivor som vanligt bröd, och sojaostarna är som små barnhandflator, och glutenfria pizzabottnar är som små fluffiga barnpizzor med gullig förpackningsdesign.

No comments: