Feb 3, 2009

botanisk klassificering TOMAT


1753 placerades tomat i släktet skattor (Solanum) av Carl von Linné och arten kallades Solanum lycopersicum L. (Lyco betyder varg och persicum persika, alltså "varg-persika".) Men 1768 omplacerades tomaten till ett eget släkte av Philip Miller och han kallade växten Lycopersicon esculentum. Detta namn blev vida spritt, men bröt mot botaniska namngivningsregler. Rent tekniskt vore kombinationen Lycopersicon lycopersicum korrekt och detta namn publicerades 1881 av H. Karst. Namnet har dock nästan aldrig använts. Istället bestämdes att det välkända Lycopersicon esculentum skulle vara det korrekta namnet för tomat, när växten placeras i släktet Lycopersicon.

Nyare genetisk forskning (till exempel Peralta & Spooner, 2001) har dock visat att Linné hade rätt när han placerade tomaten i släktet skattor. Om Lycopersicon tas bort från skattorna så bli skattorna ett parafyletiskt släkte. Trots detta är det sannolikt att tomatens exakta taxonomiska placering kommer att vara omdiskuterad ytterligare en tid, och båda namnen förekommer i litteraturen.

(jag älskar wikipedia. och de gillar att länka (ännu bättre). jag slog inte ens upp tomat där till att börja med för jag trodde de skulle ha för lite information men nu står jag här och är tacksam för info http://sv.wikipedia.org/wiki/Tomat)

UPDATE: det här vore helt fruktansvärt, men för att inte riskera att bli allergisk mot tomat ska jag avhålla mig från den under en tid. åh tomat. väntar du på mig?

No comments: