Oct 8, 2008

kartellen pannkakor

ikväll ska jag på kartellen-klubb-möte hos babydoll caroline, det kommer bli så trevligt och så har hon gjort glutenfria veganpannkakor i DIE! jag har inte ätit pannkakor på flera år känns det som, våfflor brukar jag göra men aldrig pannkakor men såhär görs majsvåfflorna!

Gluten- och laktosfria majsvåfflor (inte de veganska dock):
ingredienser
  • 2 ägg
  • 3 dl sojamjölk
  • 2 msk majsolja
  • 3 dl maizenamjöl
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 krm salt
Gör såhär
Blanda majsstärkelse, bakpulver och salt. Vispa äggen med en hälften av mjölken och oljan. Häll i äggblandningen i majsblandningen. Vispa ner resten av mjölken tills det blir en slät smet. Grädda. TIPS! Vispa i smeten mellan gräddningarna eftersom mjölet vill sjunka till bottnen!

UPDATE: åh pannkakorna var helt magiskt goda - med tofuline vaniljglass och kanadensiska lönnsirap, och sällskapet var jättetrevligt! jag fick dock gå hem tidigt för jag hade telefonkonferens med mitt jobb, men jag ska genast börja göra pannkakor mer regelbundet igen...

5 comments:

Anonymous said...

Meh! Det är ju ägg i. Då är de ju inte veganska...

Baby Droool said...

pannkakisarna var 100% vegan - d har du min vegan-scoutheder på. d där e ju receptet på våfflisarna, daaahlin'!

Therese Svensson said...

oh vad är receptet på pannkakorna? de var så goda.

Baby Droool said...

glutenfri-isarna var finfina buckwheat pancake mix (med no egg, havremjölk & rapsolja i) från orgran. no egg är också en orgran-produkt.

de vanliga veganisarna innehåller:
vetemjöl
no egg
bakpulver (fast jag var helt dålig på att låta smeten "poppa")
havremjölk
rapsolja
salt

jag brukar bara blanda tills det känns ok. man kan utesluta no egg eller blanda i sojamjöl istället men jag tycker no egg binder fint. jag improviserar rätt fritt runt temat. så var det bananskivor i en del av pannkakisarna också, frukt- & grönsakspannkakisar rules! Nästa gång: spenat och majs.

Baby Droool said...

å så måste man steka dem i en massa vegan-smör!