Nov 3, 2007

soppdags


jag tänkte göra en broccolisoppa idag som jag såg på tv. det är så äkta hemmafru att laga mat efter ett tvprogram. fast jag ska byta ut en del av broccolin mot kålrot. och så ska jag inte ha creme fraiche för creme fraiche är fan sjukt. och jag ska inte göra sådär töntigt och ringla saker över soppan. igår kokade jag sojabönor så jag ska även göra sojabiffar och smaksätta några med mynta (som blir gott tillsammans med stekt aubergine och tomat) och några med chili som jag kan frysa in.

Broccolisoppa från Niklas mat
Gör så här:

Koka upp rikligt med vatten i en kastrull. Dela broccolin i bitar och häll i. Låt koka tills broccolin blivit mjuk, ca 5-10 minuter.

Hacka chilifrukt och blanda med räkorna. Tillsätt limejuice, olivolja och peppar. Gröp ur gurkans innanmäte och hacka därefter resten av gurkan. Häll ner i räkblandningen.

Mixa broccolin med lite av kokvattnet. Tillsätt creme fraiche, salt och peppar och mixa ytterligare en kort stund. Servera omedelbart med räkblandningen på toppen.

2 comments:

Anonymous said...

Mmmm hur smakde det ?

Art of Noise killen

Therese Svensson said...

åh jag orkade inte handla, ska göra den imorgon och återkomma med rapport art of noise killen.