Nov 3, 2007

sojaburgare



det blev bara sojaburgare till middag, jag orkade inte gå och handla. jag gjorde sojabiffar med chili, vitlök, olivolja, lite citronskal och rosmarin. så åt jag med riven vitkål med rosévinäger och riven cheezy cheddar veganost + senap och ketchup. det var gott men jag önskar jag hade tomat och rödlök också för alla vet ju att man inte kan äta burgare utan tomat och lök. det ser inte mycket ut för världen (älskar det uttrycket) men jag blev så mätt att jag bara orkade den ena burgaren.

sojaburgare/biffar:

stavmixa två burkar zeta sojabönor i en bunke tillsammans med ett (eller två) ägg, lite olivolja och lite maizena (eller vetemjöl) tills det blir en bra smet. sen smaksätter du med vad du vill, tex fetaost & oliver / chili & örter / tomat & purjo / getost eller någon annan ost som cheddar eller mögelost. nästa gång ska jag göra med färsk mynta och äta med stekt aubergine och sallad. jaha och så saltar du och pepprar och har i lite rivet cirtronskal och mixar allt en gång till och så gör du små bollar som du plattar ut till biffar och steker i olja tills de är gyllenbruna. klart. det tar typ femton minuter.

2 comments:

Anonymous said...

T, du skulle ta och läsa en bok som heter Mattilåtet.
Ta och beställ den här: http://www.internetbokhandeln.se/mattillatet-gisela-van-der-ster-9137126768/bok/9789137126760/.
En intelligent bok om mat och folks insällning till vad de kan inte kan äta. Den är jävligt bra och har varit det enda som har lyckats och hjälpa mig.
Ta och gör något åt dina demoner för tusan!

Therese Svensson said...

åh tack? men demoner? jag är allergisk och gillar näring? jag är frisk som en nötkärna med värsta äppelkinderna jag lovar.