Nov 20, 2007

hem till gården





okej nu är jag klar och hemma och lyssnar på P1 och nova. igen. här pekar jag på mina barndomshus. de var gula förut. min katt linus hoppade ner från andra våningen men klarade sig. nästan alla hus i skellefteå är flerlägenhetshus så man bor två familjer i varje hus. jag vet inte, men det kanske beror på värmen eller något. i det nedersta huset bodde vi med familjen björkbom tror jag de hette. pappa bröt armen av stina som var den yngsta dottern när han skulle snurra runt henne som en helikopter. i det andra huset bodde vi ovanpå tant rut och hennes gamla man och i huset nedanför bodde min dagmamma kajsa och en dag var skammens röda dag så jag satt i gräset och bara "ÅH LERA!" och tog i det men så var det hundbajs och jag skämdes och tvättade händerna i säkert tio minuter. det har varit en fantastisk semester. det började snöa när jag gick hem från o´learys (pappa satt kvar med sina gamla vänner och drack öl), och allt var vitt och tyst och jag vände upp huvudet mot himlen och sträckte ut tungan men så kom mitt stads-jag ikapp mig och jag kände mig som ett indie och slutade genast och gick hem till farmor. vi har kollat in lantkyrkan och hälsat på farfars grav och funderat över om han låg i en kista eller urna (tio minuspoäng att inte komma ihåg), ätit jättemycket, åkt spark och så har jag börjat prata norrländska igen. farmor pratar skelleftebondska vilket är som skelleftemål fast med bondslang. det fattar jag inte så bra, och farmor fattade inte mig så bra så jag fick anpassa dialekten väldigt snabbt. men den fastnade på en gång. det lustiga var att när jag pratade om malmö så fick jag min konstiga skånska dialekt så pappas kompis jörgen retade mig. men när jag är i malmö och pratar om norrland får jag ju min norrländska dialekt.

när vi åkte därifrån kände jag mig helt mjuk i konturerna och nästan sådär som när man ska börja gråta. av alla städer jag bott i så känns skellefteå mest som min hemstad. de är så rara, rakt på sak, tjurskalliga och söta i skellefteå. och alla gör saker och är utomhus och det är så tydligt allting. det skulle vara intressant att flytta dit i bara ett halvår eller något.

4 comments:

Anonymous said...

'ÅH LERA!' fy fan vad ball..hahahahahaa. klockrent ju!!

Therese Svensson said...

lera är ju så ROLIGT.

Anonymous said...

äsch. jag var lättroad idag. ondskyld therese!

Therese Svensson said...

lera det är kul på riktigt.