Nov 22, 2008

kvällens måste: black devil disco club på babel när rundgång håller fest med ich robot

jag intervjuade dennis till öresundsregionen.se:

Lördag 22 November har skivbutiken Rundgång stor fest tillsammans med Ich RobotBabel (f.d Jeriko). De har bjudit in electrolegendarerna Black Devil Disco Club vilket betyder tidig julafton för alla musiknördar. Black Devil släppte lpn ”Disco Club” 1978 på en italiensk label, och fick snabbt kultstatus i discokretsar. Bakom gruppen stod Bernard Fevre och Jackie Gardano, eller Joachim Sherylee och Junior Claristidge som var deras artistnamn. 2007 började Bernard Fevre producera musik igen vilket resulterade i tre nya Black Devil album – ”28 after”, ”Black Devil in Dub” och ”Eight on Eight”. Inte nog med att Black Devil står på scen på lördag, Kite kommer agera förband och Rundgång djs och Ich Robot kommer spela skivor hela natten.

Dennis Lood står bakom skivbutiken och klubben Rundgång, så vi frågade honom vad som är så speciellt med Black Devil:
- De är helt unika, släppte en skiva 1978 som bara försvann. För att sedan blir återupptäckt i början av 2000-talet. Nu har de hunnit släppa 3 skivor till i samma stil. Det är elektroniskdisco och det är helt underbart.

Vad kan man förvänta sig på Rundgångs klubbar?

- Dans, dans, dans och de bästa vinyldjsarna i stan!

10 låtar man kan höra på era klubbar?

Sylvester - "Do you wanna funk"
Donna Summer - "I feel love""
Baby´s Gang - "Happy song""
Transvolta - "Disco computer""
Patrick Cowley - "Menergy""
Charlie - "Spacerwoman""
Man2man - "Male stripper""
Telex - "Moskow Diskow""
Depeche Mode - "No disco""
Men Without Hats - "Where do the boys go". Bara sköna discoclassics.

Önskegäster?

- Jag önskar att min vän Rickard som bor i Stockholm och älskar Black Devil kunde komma men det kan han inte. Trist!

Varför startade Rundgång klubb?

- En skivaffär bör väl alltid ha klubb. Mina vänner och stammisar har ju den bästa skivsmaken, så varför inte låta dem dja. Och så är jag ju själv en grym dj.

Vad gör ett bra dj-namn?

- Mitt är väl ganska bra. Digitalood, jag heter ju Lood i efternamn plus att ordet ITALO ingår... Annars är ju Mikael Nordlanders DJISOK ett helt genialiskt dj-namn. Jag gillar också Do The Math (Mathias Larsson).

Dina fem bästa skivfynd någonsin?

- När jag hittade Suicides första skiva var jag sååå lycklig, men det var innan jag startade Rundgång. Young Marble Giant orginalet hittade jag i Köpenhamn, det är en av de bästa skivorna genom tiderna. The Sound`s första från 1980 är en annan sån lycka. DAF "Der produkt of.." hittar man inte så ofta och är kul att ha, dock är det inte deras bästa. Fösta Bob Hund fullängdaren på vinyl är också så kul att ha. Bob Hund har varit en viktig del av mitt liv och jag är spänd på att höra deras nya låtar. Första gången Thomas Öberg var inne i butiken sa jag ”nu kan vi lägga ner för nu har min största svenska idol varit inne...”

Rundgång har klubb på Retro ca 1 gång i månaden, se vårt kalendarium för datum. Besök butiken på Kristianstadsgatan 17 i Malmö eller www.rundgong.se

No comments: