Jul 14, 2008

robotologi (ja, han till vänster på bilden är en robot)


här är en text om de sju läskigaste robotarna (som finns på riktigt), det var mycket intressant läsning för 1. det var mycket jag inte visste om och 2. VARFÖR BYGGER MAN ROBOTAR NÄR VI VET VAD SOM HÄNDER? (just ja, jag läser just nu asimovs "jag, robot" vilket inte gör saken bättre). hela den här dealen med robotar som ska se ut och agera som människor eller andra levande saker gör att jag får någon sort skrämmande hisnande känsla samtidigt som jag blir lite illamående, i artikeln beskriver dom just den känslan som "The Uncanny Valley" is the term used for the disturbing feeling you get when something is incredibly lifelike and human, but some small aspect or feature of it throws the perception off. Like the jerky way a robot moves that's not quite convincing, the stilting way it talks that's not quite natural."

jag förstår inte varför något inte kan se ut som det är - jag gillar robotar men då ska de se ut som 50-tals robotar eller som C3-PO, ni vet hederliga gamla metallgentlemän med lätt brittisk accent för att ta udden av sin absurditet. det är så jävla uncanny valley när något ska se ut som något annat - en robot som ska se ut som en tonårsflicka, en GB-glass som ska se ut som en taco (VARFÖR) eller en bäbis som ska se ut som en jävla björn för att dess förälder köpt nån satans djurdräkt. den äckligaste uncanny valley scenen är förmodligen i "Blade Runner" när harrison hälsar på den där replicant/robot-makaren som har en massa otäcka robotkompisar i form av halvlevande robotteddybjörnar och annat skit. jag vill att jag ska kunna se skillnad på det som lever och det som artificiellt är programmerat att reagera på levande mönster, ska det vara så svårt? det är faktiskt olika saker. och varför, varför vill någon skapa en robot som kan shapeshifta (på plats #2 på listan i artikeln), varför är det bra? jag älskar tiden jag är född i för det finns internet och man kan koka mynt-te utan att bli bränd på häxbål, och jag kan gå på universitetet även om jag är av honkön och det finns säkerhetsbälten och sanitära nålar på sjukhusen - men framtiden då? det är så mycket tid kvar, kommer vi ha leende servicerobotar i taxibilar och i kassan på konsum när vi är 60? nasty. det LÄR ju finnas pleasurebots innan vi är 40 i alla fall med tanke på att det är asiatiska killnördar som står för 99% av robotindustrin.

www.cracked.com/article_16462_7-creepiest-real-life-robots.html

2 comments:

Anonymous said...

Som fröken säger Uh Nasty Grossss....

Therese Svensson said...

WORD UP. men har inte lars and the real girl en fejk girl DUDE!