Mar 18, 2008

crosscheck cooking: tunnbröd


OH glutenfria bovetetunnbröd!!

Tunnbröd

4 dl Risenta bovetemjöl

3 krm salt

5-6 dl vatten


Blanda mjöl och salt. Vispa ner vattnet lite i taget till en jämn smet, något tjockare än en vanlig pannkakssmet. Smörj en stekpanna med matolja och stek brödet på svag värme som när du steker pannkakor.

Om de ska hållas mjuka staplas de på varandra och bör ätas nygräddade.

De kan också torkas till hårt bröd. Sätt ugnen på 175° och lägg brödkakorna på galler mitt i ugnen vartefter de blir färdigstekta. Låt kakorna torka och lägg dem sedan luftigt att svalna.


min mormors syster gunvor har ett tunnbrödbageristuga på gården i jämtland (de bor på ett ställe som heter renålandet) med en gigantisk ugn som den på bilden. där inne är det kokhett och man gräddar bröd som om det inte fanns någon glutenalleriker i hela universum. men nu ska jag inte låta släkten skämmas för mig utan lära mig baka tunnbröd på bovetesmjöl istället.

No comments: