Dec 8, 2008

salt / julrecept för allergiker och veganer


idag gjorde jag kalendarium och skrev tre artiklar varav en text var julrecept (janssons är mammas crosscheck cooking skellefteå-recept) och när jag googlade "julmat" och "traditionellt julbord" så kom den här dagboken upp då jag skrev att jag skulle göra nigellas bread pudding till julbordet och det är så störigt att jag har skrivit om det jag sen söker om, jag menar, hur få intressen har jag? fem? alternativt alla som finns?

nu har jag lite ont i magen, jag åt just middag och det blev tomatsoppa igen eftersom jag blir besatt av en viss rätt och måste äta den tills jag smakat klart den. jag hade som bekant en gubbröre-period, en guacamole-period med pastorn, en dim sum period och nu på senare tid har jag snöat in på hamburgare, omeletter och tomatsoppor. idag gjorde jag den på konserverade cocktailtomater (hatar det ordet, det är som att de är tomatens svar på lyxprostituerade från 80-talet), med svarta oliver, vitlök och rödvin. det var gott men tomaterna var rätt söta och jag tycker inte om söt mat. i norrland är det salt som är grejen. (jag saltar min glass och mina pannkakor.)

bilden ovan är från när jag var med landet-anders på hemmafest i stockholm och de hade ostronbar och sen tog jag taxi hem till pappa på söder på natten och kräktes i ett dygn och sen åt jag, syrran och pappa tacos.

7 comments:

Anonymous said...

åh gubbröra, jag gjorde en version med rödlök istället för gul och sardeller istället för ansjovis plus kapris och gräslök, succé.

Therese Svensson said...

SKICKA RECEPT GENAST! om du vill! xoxox

Anonymous said...

alltså, jag använder ju sällan recept, men till förrätt till 12 pers tog jag sex stora potatisar (kokta och tärnade), 12 ägg (samma), 2 burkar sardeller (hackade plus oljan från den ena), 1 knippe gräslök (klippt), typ 2 rödlökar (hackade) och 1 liten burk kapris, sedan är det bara att blanda allt.

Therese Svensson said...

i loves you! - kan du inte maila recept på ett superanalt manér till stamcellforever@gmail.com?

Anonymous said...

meh, copypaste datorgirl ;)

Therese Svensson said...

WOOT

Baby Droool said...

oj! du fångade helt klart in MIG med den rubriken. ska snarast kolla vad redax har gjort för nytt och spännande på sajten.