Nov 14, 2007

tupplursmysteriet är löst tack vare den observante läsaren

från DN:
Tupplur och høneblund
Fråga: Varför säger man "tupplur" om en liten slummer?

Svar: Tuppen är den som håller reda på arbetsdagens början och väcker oss i ottan. Tuppen får alltså inte sova särskilt länge. Detsamma gäller förstås hönsen som måste stiga upp med tuppen, och i norskan kallas den lilla luren för høneblund.

Luren, för övrigt, kommer från verbet lura i betydelsen 'slumra till', 'småsova'.
Det är samma ord som lura 'bedra' och ligga på lur.
Den gemensamma nämnaren är att man kniper ihop ögonen. I det ena fallet låtsas man sova, i det andra gör man det, mer eller mindre.

Catharina Grünbaum

2 comments:

Anonymous said...

men berätta om du är kär i någon!!

Anonymous said...

mm. google (och wikipedia) är ju fantastiskt. jag vill inte ta åt mig äran mao.

vafan (får man svära här?). den där roten... undrar om jag är allergisk mot den. hur funkar det?
det är mörkt ute och jag vill sova till klockan 14 varje dag. det är inte mycket i mitt liv som skulle bli ordningsamt om jag fick min vilja igenom hela tiden.