May 29, 2007

förkylning + likhistoria

fanken. jag har blivit tokförkyld. jag försov mig imorse för jag hörde inte väckarklockan och blev helt otroligt rekord-sen med en text. nu ligger jag vid datorn i sängen, lyssnar på jean michel jarre, nyser som tusan och dricker äpplejuice med whisky och citron. det är så konstigt att vara förkyld när det är varmt och jag bara jaha här ligger jag i shorts och färgglad california tshirt och nyser?? det stämmer inte in. jag hade velat gå till folkets park och läst bok, men nu är jag helt trött. jag läser just nu stephen kings första noveller från 70-talet. de är sjukt bra. jag ska återkomma med en lista över ord han använder mest. men här kommer en preview; hasa, blöt, ur djupet, garderob, grönsvart. han har förmodligen en traumatisk historia med någon sjö i sitt barndomsbagage. när min pappa bodde i kiruna var han ett tag brandman. en gång spelade han tennis och på väg hem ringde brandkåren och sa att han fick hämta upp ett lik vid vägkanten som just blivit påkommet med att bara ligga där till ingen nytta. pappa och hans kompis (jag tror det var hans bror), hämtade upp liket som legat i diket och var helt likstelt så de fick bryta av armen för att han skulle gå in i bilen. såna historier har jag vuxit upp med och jag älskar mina föräldrar för de är så rara, söta, snälla, roliga och helt totalt galna.

No comments: